Вузлики на пам'ять
(Пам 'ятки молодому вчителеві)
Вісім настільних правил
1. Будь обережним! .
2. Не помились!
3. Не зашкодь!
4. Залишайся надією для школяра!
5. Даруй себе дітям!
6. Знай, чого прагнеш!
7. Шукай у дитині багатство її душі!
8. Будь терплячим в очікуванні дива і будь гото¬вим до зустрічі з ним у дитині!
Розбудовуючи відносини з колегами та бать¬ками, учитель:
• має бути добрим, чуйним, доброзичливим до колег;
• повинен володіти тоном і тактом спілкування з колегами;
• не має права заздрити успіхам колег;
• зобов'язаний ділитися власним досвідом з ко¬легами;
• не повинен соромитися своїх колег;
• не має права на зверхність;
• повинен берегти честь і добре ім'я своїх колег;
• має знати таємниці про дитину, але позбавле¬ний права розголошувати їх.
Учитель як педагог, актор
і ритор повинен уміти:
(За А. Капською)
• Виразно читати художні твори.
• Цікаво переказувати й розповідати.
• Виступати перед аудиторією.
• Читати й розповідати в особах.
• Емоційно впливати на слухача.
• Логічно, правильно будувати й передавати ав¬торські та власні думки.
• Уважно аналізувати текст, готуючись до його відтворення.
• Визначати надзавдання й підтекст словесної дії.
• Володіти можливостями голосу відповідно до конкретного змісту, думок і мети мовлення.
• Досконало володіти дикцією, орфоепічними нормами літературного мовлення.
• Володіти інтонацією залежно від змісту, мети словесної діяльності.
• Визначати й передавати власне ставлення до висловлюваного.
• Оцінювати власний рівень і рівень володіння учнями мистецтвом живого слова.
Десять учительських заповідей
1. Люби себе та обраний тобою шлях.
2. Читай на ніч хоча б щось.
3. Схиляйся перед чистотою і цнотливістю ди¬тинства.
4. Йди на урок як на іспит, але перетворюй занят¬тя на свято доброти й розуму.
5. Якщо учень не зробив домашнього завдання, не картай його, а уяви, що в нього, можливо, були важливіші справи. Або, що прикро, і ти, і твій пред¬мет для нього, м'яко кажучи, не досить симпатич¬ні. Загальновідомо: спочатку учні люблять учителя, а вже потім — його предмет.
6. Захоплюйся дитячими відкриттями і не поспі¬шай оцінювати їх за допомогою цифр.
7. Принось на кожен урок диво: вірш, пісеньку, запис голосів видатних людей, притчу, приклад із життя, анек¬дот, афоризм, висловлювання, оригінальну задачу, жарт.
8. Твоя головна зброя — бадьорість, життєрадіс¬ність, гуманізм, а не буркотіння, вимогливість, пере¬слідування, демонстрація втоми.
9. Твоє обличчя має бути красивим, одухотворе¬ним красою, а твій зовнішній вигляд не повинен на¬гадувати про неминучу пенсію й нудне життя.
10. Якщо учні пам'ятають не тебе, а твої слова і вчинки, значить, твоє педагогічне життя вдалося!
Це варто пам'ятати завжди
1. Дітей учить те, що оточує.
2. Якщо дитину критикують, вона вчиться осу¬джувати.
З.Якщо дитину часто висміюють, вона вчиться бути несміливою.
4. Якщо з дитиною часто бувають поблажливими, вона вчиться бути терплячою.
5.Якщо дитину часто хвалять, вона вчиться оці¬нювати досягнення інших людей.
6.Якщо дитина живе з почуттям безпеки, вона вчиться вірити.
7. Якщо дитині часто демонструвати ворожість, вона вчиться битися.
8.Якщо дитину часто ганьблять, вона почуваєть¬ся винною.
9. Якщо дитину часто підбадьорюють, вона вчить¬ся впевненості в собі.
10. Якщо з дитиною зазвичай бувають чесними, вона вчиться справедливості.
11. Якщо дитину часто заохочують, вона вчиться доброго до себе ставлення.
12. Якщо дитина живе в атмосфері дружби й почу¬вається потрібною, вона вчиться знаходити в цьому світі любов.
Обираючи оптимальну методику, не забувай про те, що ми пам'ятаємо...
10 % з того, що прочитали; 20 % з того, що почули; ЗО % з того, що побачили; 50 % з того, що почули й побачили; 70 % з того, що обговорили в дискусії з іншими людьми;
80 % з того, що випробували на власному досвіді; 95 % з того, чого навчали інших.
Поради Василя Сухомлинського
1. Педагогічне безкультур'я й невігластво почина¬ються там, де вчитель, не розуміючи духовного світу дитини, намагається перетворити дитячу беззахис-ність на клітку.
2. Мудрість влади педагога починається там, де його воля стає бажанням дитини.
3. Виховання словом — найскладніше й найтяж¬че з усього, що є в педагогіці.
4. Сильним, досвідченим стає педагог, який уміє аналізувати свою працю.
Сходинки успіху
(За Джимом Роном)
• Успіх — це не те, що ми маємо, а те, ким стає¬мо в результаті.
• Успіх складається на 20 % з вашого досвіду та кваліфікації і на 80 % — із вибраної стратегії дій.
• Чітко усвідомлена мета є невід'ємною части¬ною успіху.
• Час збору врожаю — вища сходинка зрілості. Ось де ми маємо навчитися, як зібрати врожай без нарікань на його мізерність і без вибачень та реве¬рансів, якщо він занадто щедрий.
• Якщо ви зосереджуєте свою увагу водночас на різних речах, ви отримаєте певний результат, якщо ж сконцентруєтеся на чомусь конкретному, от-римаєте неймовірні результати.
• Існує два погляди на майбутнє — один з пере¬сторогою, інший -— з передчуттям.
• Вам необхідно мати довготривалі цілі для подо¬лання тимчасових труднощів та дрібних перешкод.
• Якщо ваші обіцянки базуються на шляхетних намірах, їх оцінять одразу.
• Ніколи не розпочинайте свій день, якщо він не розпланований на папері.
Яке воно — учительське мовлення?
(Цитатник-порадник)
• «Намагайся говорити коротко, щоб розум слух¬няний відразу ж зрозумів слова і зберігав їх у пам'яті правильно» (Горацій).
• «Хороший учитель скупий на слова» (А. Дістервег).
• «Не треба голослівних пояснень, молоді люди мало звертають на Них увагу і майже не пам'ятають їх. Речі, речі давайте! (Ж-Ж. Руссо).
• «Велика різниця — говорити самому чи спо¬нукати до розмови інших. Останнє — мистецтво
справжнього вчителя». «Говорити самому замість того, щоб вислуховувати, що говорять учні, — серйозна помилка, не що інше, як погана звичка...» (А. Дістервег).
• Дорожити «цілісним враженням дитини, її дум¬кою і настроєм. Урок — або логічна задача, яку ді¬ти самі розв'язують, або розповідь, щира і проста, учителя» (П. Блонський).
• «Якщо хочеш, щоб твої сили кликали й приму¬шували битися юні серця, йди і розповідай їм про те, що вразило тебе, що пробудило у твоєму серці радісний трепет» (В. Сухомлинський).
• «Кожне слово повинно нести в собі добро, спра¬ведливість, красу — в цьому суть наших етичних повчань» (В. Сухомлинський).
• П'ять сходинок учительського щастя
За етикою щастя — це стан задоволення життям. Вирізняють п'ять рівнів щастя:
• перший, найнижчий—радість від самого пере¬бування на Землі. Радість від краси весняного ранку, трави чи осіннього листя, свіжого вітру, річкової во¬ди чи запаху снігу;
• другий — матеріальна незалежність від інших людей;
• третій— спілкування, дружба, кохання в усій розмаїтості їх проявів;
• четвертий — творчість. У процесі творчості мобілізуються наші внутрішні можливості. Це і радісно, і приємно, і болісно;
• п'ятий, найвищий, рівень щастя—робити щас¬ливими інших, поліпшувати й удосконалювати нав¬колишнє життя.
Щасливим є справжній учитель, якого люблять учні, яким він віддає свій час, талант і душу.
Write a comment